متاورس به زودی به زندگی ما وارد خواهد شد(قسمت اول)

 

 

تا به حال در مورد متاورس و واقعیت مجازی چیزی شنیده اید؟ اگر فکر می کنید این مفاهیم علمی تخیلی یا مربوط به آینده  دور هستند، باید بدانید این طور نیست! در این مطلب ابتدا به زبان ساده این مفاهیم را شرح می دهیم و در ادامه بررسی می کنیم که چرا می گوییم متاورس به زودی و در چند سال آینده به زندگی ما وارد خواهد شد. 

 

 

متاورس و واقعیت مجازی به زودی فضای کار و تفریح ما را تشکیل خواهند داد. با شناخت آنها می توانیم آگاهانه به استقبال این تکنولوژی ها برویم و در صورت نیاز خود را برای آن آماده کنیم.

 

 

واقعیت مجازی(Virtual Reality)

 

واقعیت مجازی به معنی ایجاد محیط شبیه سازی شده ی سه بعدی از دنیای واقعی، به کمک ابزارهای کامپیوتری است. برای مثال ممکن است شما با یک هدست، تصاویر سه بعدی از یک دفتر کار مجازی را ببینید و آواتار همکارانتان را در آنجا ببینید، صدایشان را بشنوید و با آنها صحبت کنید. می توانید به جای مانیتور یا صفحه گوشی، محتوای دسکتاپ خود را از طریق اسکرین بزرگی درون هدست خود ببینید و پوشه ها و فایل هایتان را باز و بسته کنید.

این کار می تواند با یک کنترلر شبیه دسته بازی، یا تنها با تکان دادن دست شما و از طریق سنسورها و دوربین های هدست انجام شود. مثال دیگر از چنین دنیایی این است که شما با قرار دادن یک هدست روی سرتان که می تواند صدا و تصویر سه بعدی ایجاد کند، می توانید تجربه بازدید از یک موزه یا طبیعت را شبیه سازی کنید.

 

 

متاورس(Metaverse)

 

متاورس به مفهوم گسترده تری از واقعیت مجازی اشاره می کند. فرض کنید دنیایی شبیه سازی شده بسازیم که تعداد افراد زیادی بتوانند به آن وارد شوند و روزانه زمان زیادی را در آن بگذرانند. این جهان مجازی در عین حال با افراد و اشیاء جهان واقعی در تعامل است.

 

برای درک متاورس، فرض کنید شما یک هدست خریده اید و یک بازی کامپیوتری روی آن نصب کرده اید. وقتی هدست را به چشم می زنید و وارد بازی می شوید، یک شهر را می بینید که می توانید در آن راه بروید، سوار مترو شوید و از خیابانها عبور کنید و وارد ساختمانها شوید. حالا فرض کنید سایر افرادی که آواتار آنها را در این بازی می بینید همه افراد واقعی هستند که همین حالا با هدست خود در حال بازی هستند.

 

هدست ها سنسورهایی دارند که حرکت دست و پای شما را تشخیص می دهند و بر اساس آن حرکت، آواتار شما را در دنیای بازی حرکت می دهند.

وقتی شما با آواتار خودتان به یک اتاق وارد شوید و یک آواتار دیگر را ببینید، می توانید شروع به صحبت کنید. هدست صدای شما را برای آن فرد پخش می کند. این صدا می تواند سه بعدی برای او پخش شود، یعنی اگر شما از پشت سر به او نزدیک می شوید، او صدای شما را از پشت سرش می شنود.

 

اشیاء هم می توانند با این دنیا تعامل داشته باشند. مثلا موبایل شما به این دنیا متصل است و شما در داخل بازی، می توانید با زدن دکمه ای، محتویات عکس های موبایلتان را ببینید و با آواتار فرد مقابل به اشتراک بگذارید. یا ساعت هوشمند شما اطلاعات ورزشی شما را در آواتار شما در این دنیا نمایش دهد و شما بعنوان شخص ورزشکار در آنجا شناخته شوید.

 

 

آینده نزدیک

 

همانطور که امروز هر کدام از ما در شبکه اجتماعی مختلف عضو هستیم و حتی ممکن است افرادی با چند شخصیت مختلف در این شبکه ها فعالیت کنند؛ احتمالا در آینده نزدیک هر کدام از ما در متاورس های مختلف که توسط شرکت های مختلفی ساخته مانند فیسبوک ساخته شده اند عضو و فعال خواهیم بود.

 

افراد ممکن است به مقاصد مختلف در این دنیای مجازی عضو شوند و فعالیت کنند. ساده ترین حالت آن بازی، سرگرمی، تفریح و آشنایی با دیگران است. اما پیش بینی می شود با رشد تکنولوژی های واقعیت مجازی و گسترش ارتباط اشیاء و کامپیوترها، کارکرد متاورس ها در زندگی انسانها بسیار گسترده تر شود.

 

با بهره گیری از تکنولوژی رمز ارزها، هر متاورس احتمالا واحد پولی خود را دارد و افراد عضو در آن می توانند با ارائه خدمات به یکدیگر در آن درآمدزایی کنند. در دنیای دانش محور امروز و آینده، که بسیاری از مشاغل پشت کامپیوتر انجام می شوند، این امکان وجود دارد که مشاغل به متاورس وارد شوند.

 

 

 

 برای مثال یک متاورس دانشگاهی عظیم را تصور کنید که شامل چندین دانشگاه و هزاران دانشجو،  استاد و کار پژوهشی است. در این متاورس افراد روزانه ساعتها کار علمی می کنند و نتایج کار خود را با هم به اشتراک می گذارند و درآمد کسب می کنند. 

 

پیش بینی می شود در آینده ی نزدیک افرادی که رویکردهای بینشی و اجتماعی یکسان دارند، رفته رفته در متاورس ها، جوامع مورد علاقه خود را بسازند و به کار و فعالیت در آنها بپردازند.

مثلا جامعه ای از افراد را تصور کنید که به برابری اجتماعی و ارزش های اخلاقی معتقدند و با تشکیل یک متاورس و تبلیغ عقاید خود، کم کم افراد هم عقیده خود را از سراسر جهان در این متاورس جمع می کنند. آنها هر روز با هم ملاقات می کنند و می توانند پروژه های دانش محور متعددی را در جامعه خود انجام  دهند که به ارزش هایشان کمک می کند و البته با دنیای واقعی هم در تعامل است و نهایتاً در آن ارزش آفرینی می کند.

 

در قسمت بعدی این مطلب با تکنولوژی های لازم برای به واقعیت پیوستن جهان های متاورسی آشنا می شویم و خواهیم دید که چقدر به متاورس نزدیک شده ایم.